På bookoutlet.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om Cookies & Personuppgifter.

Lättläst – så funkar det

Dela den här titeln

Lättläst – så funkar det

av Maria Sundin
häftad, 2007

551 kr

Skickas inom 2—5 vardagar.


Om boken

Över två miljoner svenskar har svårt att läsa. Så svårt att de inte kan läsa en nyhetsartikel med god förståelse eller fylla i en blankett. Det kan bero på att de är nybörjare på svenska, att de har ett funktionshinder eller att de bara är ovana läsare. Många av dem behöver riktigt lättlästa texter. I boken Lättläst får du lära dig att skriva texter som når fram till de flesta läsare oavsett hinder.
Då kan det se ut så här:
Lättlästa texter är korta,
och välstrukturerade.
De innehåller lättlästa meningar
och begripliga ord.
Ibland är raderna avbrutna,
ungefär som i poesi. När du skriver lättläst
får du tänka lite annorlunda.
Du ska inte bara skriva begripligt,
utan riktigt begripligt.
Lättlästa texter är till för
människor som har svårt att läsa. Maria Sundin är författare och språkkonsult. Hon har tidigare skrivit Tillgängliga webbplatser i praktiken och kapitlet Webb för alla i Textvård.
Läs mer

Följ oss bakom kulisserna i bokens värld. Vi lägger upp opubliceringsbara bilder, mini-intervjuer och annat skoj!